פישוט לשוני הוא תהליך שבו אנחנו הופכים את המידע (גם הכתוב וגם המדובר) להרבה יותר פשוט, ברור וחד משמעי. אנחנו מנסחים את הטקסט בצורה פשוטה יותר ולעיתים מוסיפים גם סמלילים חזותיים שמסייעים בהבנת התוכן הכתוב. פישוט לשוני נועד להנגיש את המרחב הפיזי, האנושי והדיגיטלי, כך שתיווצר סביבה ברורה, פשוטה וחד משמעית.
הפישוט הלשוני נועד בעבור אנשים עם מגבלה קוגניטיבית אבל הוא משמש גם אוכלוסיות רבות נוספות. למשל: מבוגרים, אנשים ששפת האם שלהם אינה עברית ועוד.
פישוט לשוני של טקסטים, שלטים, מסמכים, אתרי אינטרנט ועוד. הפישוט הלשוני מתבצע בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ובהתאם לצורכי הלקוח. הטקסט שמתקבל בסיום תהליך הפישוט הוא ברור, מובן וקל להבנה.
במסגרת מילואים בפיקוד העורף בדסק אנשים עם מוגבלות (ענף הסברה), כתבתי את ההנחיות לשעת חירום בשפה פשוטה ובפישוט לשוני. האפשרות לקרוא את ההנחיות בשפה פשוטה מסייעת לאוכלוסיות רבות – אנשים עם מוגבלות, אזרחים ותיקים, אנשים ששפת האם שלהם אינה עברית ועוד. דוגמה להנחיות לשעת חירום – איך אנחנו מתכוננים למצב של ירי רקטות וטילים? מידע בפישוט לשוני בקישור הזה.
מה זה בכלל פישוט לשוני? מהי הנגשה קוגניטיבית? מה ההבדל בין פישוט לשוני לשפה פשוטה? מיהן האוכלוסיות שמרוויחות מכך שעושים שימוש בפישוט לשוני ובשפה פשוטה?
על שאלות אלה ונוספות אני עונה בסדנאות ובהרצאות שעוסקות בפישוט לשוני ובהנגשה קוגניטיבית.
בסדנאות ניתנים כלים פרקטיים ופשוטים לביצוע. התרגול נבנה בהתאם לדוגמאות מעולם התוכן של הארגון.
הסדנאות וההרצאות מיועדות לארגונים וחברות שרוצים ללמוד על תחום ההנגשה הקוגניטיבית (מרכזים רפואיים, רשויות מקומיות ועוד) ולעשות בזה שימוש גם על ידי אנשי השירות וגם באתר האינטרנט של הארגון.
פישוט לשוני הוא תהליך שבו הופכים את הטקסט (המדובר והכתוב) לברור, פשוט וחד משמעי. בטקסט כתוב אנו מוסיפים לעיתים גם סמלים חזותיים שעוזרים להבנת הכתוב.
פישוט לשוני מיועד בעיקר לאוכלוסיה עם מגבלה קוגניטיבית.
שפה פשוטה מיועדת לקהל הרחב. זוהי שפה יומיומית שרבים מבינים (להבדיל משפה גבוהה או אקדמית שאותה פחות אנשים מבינים).
בעיקר אנשים עם מגבלה קוגניטיבית. אבל לא רק. גם מבוגרים, ילדים או אנשים ששפת האם שלהם אינה עברית יכולים להיעזר בטקסטים שכתובים בפישוט לשוני.
לא. זה מאפשר לאנשים רבים יותר להבין אותנו.
באתר של פיקוד העורף למשל יש קטגוריה שלמה של הנחיות לשעת חירום שנכתבו גם בפישוט לשוני וגם בשפה פשוטה.
הסדנאות לפישוט לשוני נבנות בהתאמה לארגון שבו הן מועברות.
אני מסבירה על ההבדלים בין פישוט לשוני לשפה פשוטה, מסבירה על תקנות נגישות השירות, מביאה דוגמאות רלוונטיות מעולמות תוכן מגוונים וגם מחיי היומיום, נותנת כללי אצבע חשובים לפישוט לשוני, וכמובן – מתרגלת.
עיצוב וחווית משתמש: designedsites.co.il | פיתוח: webisha.com