המדריך לשילוב מוצלח בצופים

לרוני, הבת שלי, יש לקות קוגניטיבית ומוטורית, והיא למדה כל השנים בכיתות קטנות בבי"ס רגיל. כשהגיעה לצופים, היא שולבה בקבוצות רגילות ולא בקבוצות ייעודיות של חניכי צמי"ד (חניכים עם צרכים מיוחדים).

לרוני, הבת שלי, יש לקות קוגניטיבית ומוטורית, והיא למדה כל השנים בכיתות קטנות בבי"ס רגיל.
כשהגיעה לצופים, היא שולבה בקבוצות רגילות ולא בקבוצות ייעודיות של חניכי צמי"ד (חניכים עם צרכים מיוחדים).
במהלך כל השנים דאגתי לספר בתחילת השנה למדריכים שלה
על הקשיים שאיתם היא מתמודדת, וגם דאגתי לספר על הצדדים החזקים שלה.
לא הכול הלך חלק, ומובן שהיו גם קשיים. אבל היה רצון טוב של כולם שזה יצליח.
אני זוכרת למשל שבקורונה, כשכל הפעולות עברו לזום – רוני חיכתה להן בקוצר רוח.
היא אהבה לפגוש את החברים שלה מהצוות בזום ולקשקש איתם.
באחת הפעמים ראש הצוות שלה ארגנה משחק אינטראקטיבי מקוון.
רוני הייתה צריכה להירשם לאתר, עם שם משתמש וסיסמה. אבל זה היה לה ממש מסובך לתפעול.
התסכול שלה היה גדול, ואני במקרה הגעתי הביתה בזמן לסייע לה.
אחר כך חשבתי כמה פשוט היה למנוע את הקושי הספציפי הזה אילו ראש הצוות הייתה
מעדכנת אותי מראש מה מתוכנן לפעולה ואיך רוני צריכה להיערך.
היא רק הייתה צריכה לזכור שיש לה בצוות מישהי עם מגבלה קוגניטיבית שלא כל משימה
פשוטה לה כמו לשאר חברי הצוות.
אז לאור הניסיון הרב שצברתי גם כאימא של רוני וגם כראש שבט שעוסקת רבות בשילוב
חניכים עם מוגבלות בצופים החלטתי לכתוב לכם מספר טיפים שיסייעו לכם לקדם שילוב מוצלח:

יצירת קשר עם המדריך לפני הפעולה הראשונה.
השבוע פנה אליי אב לילדה שרוצה להצטרף לצופים.
הוא סיפר על הקשיים הרגשיים שלה ועל הביישנות הרבה.
הוא אמר שאם המדריכה תיתן לה יחס אישי בתחילת הפעולה ותצליח לקרב אותה אליה,
הוא מאמין שהיא תתגבר על הביישנות הרבה שלה ותרצה להמשיך לבוא.
אז דאגתי לספר על כך למדריכה ויזמנו גם פגישת הכרות ביניהן כחצי שעה לפני הפעולה.
העדכון של האב מסייע משמעותית לקליטה של הילדה.

מתן כלים להתמודדות עם קשיים אפשריים.
אֵם לילד על הספקטרום האוטיסטי שהקשה מאוד על המדריכים שלו
והפריע במהלך מרבית הפעולות הציעה לנו לפגוש גם את המטפלת ההתנהגותית שלו הילד.
יזמנו פגישה גם עם המדריכים והראשג"ד (ראש הגדוד) של הילד, והמטפלת נתנה
לכולנו מספר טיפים מצוינים שיכולים לעזור לילד בעת משבר.

טיולים.
חשוב לבדוק את רמת הקושי של המסלול בהתאם למסוגלות של החניך.
יש היום אלטרנטיבות נהדרות של הנגשה פיזית של מסלולים,
ויש אפשרות גם להליכה רק בחלק מהמסלול.
ושוב – נקודת המוצא היא: שיח פתוח ומקדים.

השילוב בתנועת נוער חשוב ותורם לא רק לחניך המשתלב.
גם שאר החניכים וכמובן המדריכים מרוויחים מכך הרבה מאוד.
אז אם אתם עדיין מהססים אם הילד הפרטי שלכם מתאים לשילוב בצופים – מוזמנים לבוא ולהתייעץ

תמונה של אנשים מטיילים

שתפו את הפוסט